Rolul intrebarilor in coaching
9 ianuarie 2017 Coaching
Opinia generala (si admisa!) in ceea ce priveste coachingul este aceea ca acesta se bazeaza pe adresarea de intrebari, in urma carora clientul isi gaseste raspunsuri la propriile preocupari. In acest caz, ce face diferenta dintre un coach si un jurnalist de investigatie sau un politist? Ei bine, ceea ce face diferenta consta atat in tipul intrebarilor adresate, cat si in arta adresarii intrebarilor, ca sa nu mai vorbesc de scopul urmarit!
In ceea ce priveste tipul intrebarilor, in coaching apare adeseori sintagma ”intrebari puternice”. Acestea sunt acele intrebari care au rolul de a scoate clientul din cadrul sau de referinta in care a ramas incorsetat si a-l determina sa priveasca lucrurile dintr-o noua perspectiva. Altfel spus, clientul este orientat spre a-si privi situatia intr-un alt mod (la care el nu s-a gandit inainte), ceea ce-l determina sa-si perceapa viata altfel si sa caute alte tipuri de solutii. Evident, o intrebare poate fi considerata ”puternica” intr-un anumit context sau cu un anumit client si sa se transforme intr-una banala intr-un context cu totul diferit. Asadar, in coaching, ca si in alte profesii care presupun lucrul cu oamenii, nu exista ”retete”.
In ceea ce priveste arta adresarii intrebarilor, aceasta tine de maiestria, talentul si pregatirea coach-ului. ”In general, arta de a pune intrebari potrivite le scapa multor coachi. In plus, ei pun adesea prea multe, in scopul logic de a intelege in amanunt preocuparile si dificultatile clientului” (Cardon, 2015). Astfel, un coach bun se va centra asupra modului in care clientul isi va expune situatia si nu asupra situatiei in sine, acest lucru ajutandu-l sa formuleze intrebari care sa-l scoata pe client din paradigma proprie. Intrebarile eficiente sunt cele simple, scurte, putine si deschise pentru a lasa suficient spatiu clientului.
De asemenea, este indicata evitarea intrebarilor care sugereaza raspunsul sau care sunt prea dirijiste, care cer justificari (de tipul ”de ce?”), care analizeaza prea mult trecutul clientului sau care sunt inutile demersului de coaching. Formularea ”corecta” a intrebarilor reflecta respectul coach-ului pentru client, il responsabilizeaza pe acesta din urmă si-l conduce spre actiune. In coaching, intrebarile care incep cu ”cum…?” sunt considerate a fi cele mai productive deoarece sunt deschise si indreapta clientul spre o multitudine de posibilitati.
”Ascultand cu atentie dialogul clientului sau, coach-ul va putea sesiza toate subtilitatile cadrului de referinta al acestuia. Tot astfel, alegandu-si propriile cuvinte si formulandu-si propriile intrebari cu aceeasi precizie, el ii va transmite clientului numeroase parghii prin care acesta isi va putea modifica sau transforma radical universul si performanta” (Cardon, 2015). Desi pare la prima vedere un instrument simplu, utilizarea eficienta a intrebarilor merita toata atentia, caci numai prin folosirea lor judicioasa se poate canaliza clientul spre schimbarea necesara si obtinerea de performanta.
Bibliografie: Cardon A., 2015, Cum poti deveni coach. Notiuni fundamentale pentru viitorii profesionisti ai coachingului, Ed. BMI, Bucuresti