Interviu cu Oana-Miruna Stinga
25 martie 2013 Interviuri
Seria „Interviu cu un coach” este destinata clientilor care doresc sa-si cunoasca mai bine coachul inainte sa lucreze cu el, coachilor in formare precum si celor care practica deja coachingul in cazul in care doresc sa invete cate ceva din experienta altor coachi.
Va invit acum sa cititi interviul cu Oana-Miruna Stinga.
Care este citatul tau favorit?
„Simplitatea este sofisticarea extrema” – Leonardo da Vinci
Cum ai descoperit coachingul?
In perioada in care urmam cursurile MBA Case Western Reserve University (1999-2001) am parcurs un curs numit „Management assessment and development” in care vorbeam despre „valori, incredere, relatii interumane, visuri si obiective pe 5 si 10 ani”. Am fost fascinata inca de atunci de abordarea managementului centrata pe valorile umane, fapt ce mi-a infuentat pozitiv pasii in urmatoarea decada.
In 2007 am participat la un program de coaching in cadrul companiei in care lucram, atit cu echipa de management cit si 1-2-1. Simteam ca doresc si vreau „sa trec de partea cealalta” fiind puternic atrasa de rolul de coach. In 2010, am inceput formarea in coaching in cadrul scolii Noble Manhatan pe care am finalizat-o cu merit in 2012.
Cat de importanta este potrivirea (chimia) dintre client si coach?
Relatia dintre client si coach respecta perfect „legea atractiei”. Ca in orice relatie, este nevoie de incredere, responsabilitate si respect reciproc pentru a crea o relatie de coaching benefica si cu rezultate viabile.
Care este filozofia ta de coaching?
Asociez coachingul cu performanta, excelenta si depasirea propriilor limite. Clientul este cel care decide ca doreste „sa sara”, iar coach-ul este care il va sprijini sa sara „tot mai sus”
Care sunt cele mai importante trei calităti ale unui coach?
Capacitatea de a asculta si intelege dincolo de cuvinte, abilitatea de a pune intrebarile potrivite si a genera actiunea, dorinta de a produce rezultate si a co-crea impreuna cu clientul.
Care sunt cele trei sfaturi pe care le-ai da unui coach la inceput de drum?
Sa discute cu cit mai multi oameni despre profesia de coach si sa le explice rolul coachingului, sa lucreze cu clienti hotariti sa faca performanta in domeniul lor si nu in ultimul rand sa-si continue propriul proces de dezvoltare personala si evolutie devenind un model pentru cei din jur.
Povesteste pe scurt despre un client al tau care a obţinut rezultate extraordinare in urma sesiunilor de coaching.
Lucrul cu o tanara antreprenoare ce conduce un start-up deschis in plina perioda de criza, mi-a produs reale satisfactii si mi-a demonstrat inca o data legatura strinsa intre coaching si performanta. Am abordat impreuna aspecte legate de viata personala si business, dedicind citeva sedinte relatiilor inter-umane si aspectelor legate de cresterea business-ului prin dezvoltarea membrilor echipei. Rezultatele excelente se datoreaza in primul rand clientului, extrem de curios, deschis si dornic sa-si descopere propriul potential si sa exploreze noi optiuni si cai de dezvoltare a business-ului. A generat o mare energie si un nivel crescut de competitivitate in cadrul echipei pe care o conduce si observa permanent rezultatele concrete ale coachingului in toate ariile vietii sale.
Care sunt criteriile de selectie a unui coach pe care le-ai recomanda unui potential client, atunci cand isi cauta un coach cu care sa lucreze?
Cred in forta cuvintelor „walk the talk”. Este important ca cel ce isi asuma rolul coach sa fie credibil, sa aiba propria lui poveste de viata si acel tip de experienta profesionala, care il va inspira pe potentialul client sa-l abordeze.
Atunci cind vorbim despre leadership si business, este recomandabil sa colaborati cu un coach cu o experienta puternica in acest sens.
Care este/a fost impactul coachingului in viata ta?
Ultimii 3-4 ani au fost ani de autocunoastere si transformare, un timp pretios dedicat explorarii propriilor valori, visuri si obiective de viata. In tot acest rastimp mi-am construit din temelii increderea in mine si forta interioara si am abordat viata 360 de grade in fiecare zi. In prezent, vad multe optiuni si cai in fiecare situatie, ma simt „limitless” si explorez domenii si situatii noi cu mult curaj si incredere.
Dacă ar fi sa concentrezi tot ceea ce crezi despre coaching intr-un singur cuvant, care ar fi acela?
Performanta
Cum crezi ca va evolua piata de coaching in România, in următorii 3 – 5 ani?
Cred cu tarie ca piata de coaching se va dezvolta exponential datorita nevoii oamenilor de autocunoastere, transformare si evolutie. Dupa citeva decade in care verbul „ a avea” a avut intaietate facilitind dezvoltarea unei societati consumeriste, puternic afectata emotional, ne intoarcem incet si firesc catre valorile umane si autentice, catre bucuriile simple si nepretuite, atit de la indemina pentru fiecare dintre noi.
„Tineretea isi aduna materialele ca sa dureze un pod pana la luna, sau sa inalte un palat sau un templu pe pamint si, dupa un rastimp indelungat omul de varsta mijlocie sfarseste prin a-si cladi cu ele o cabana intr-o padure” – Henry David Thoreau.