
Interviu cu Paula Drosescu – ACC
22 martie 2012
Interviuri
Seria „Interviu cu un coach” este destinata clientilor care doresc sa-si cunoasca mai bine coachul inainte sa lucreze cu el, coachilor in formare precum si celor care practica deja coachingul in cazul in care doresc sa invete cate ceva din experienta altor coachi.
Va invit acum sa cititi interviul cu Paula drosescu care a obtinut titlul de Asociate Certified Coach de la International Coach Federation.
Care este citatul tau favorit?
Am doua citate favorite fiecare din ele ma ajuta sa-mi gasesc cadenta in momentele in care ma cred in dificultate:
”Niciodata sa nu mergi pe un drum batatorit, caci el te conduce unde au fost si ceilalti” Graham Bell
”Oricine esti sau orice faci esti CINEVA!” Martin Luter King
Cum ai descoperit coachingul?
La un moment dat in viata mea, prin 2006, cand eram in cautarea unor raspunsuri, un bun si drag prieten mi-a dat un telefon si mi-a spus: ”Știi tocmai fac un curs despre Coaching, am participat la primul modul, nu am inteles exact despre ce este vorba, dar am convingerea ca tie ti s-ar potrivi de minune. Trainerul (Alain Cardon) va fi pe gustul tau si cu siguranta ca asta este zona pe care o cauti si in care ai putea excela!” …..
Dupa aceasta discutie am inceput sa citesc ce inseamna Coaching si am spus sa incerc. La vremea respectiva eram ”indragostita” de Programarea Neuro-Ligvistica si eram inscrisa intr-un program de formare in Analiza tranzactionala.
Dupa primul curs cu Alain Cardon am fost fascinata si ireversibil castigata de partea Coachingului. Alain a fost ca un magician care a stiut sa ma mentin pe acest drum. A fost un drum presarat cu experiente dintre cele mai diferite, si cu reusite si cu rezultate nedorite, drum care, initial, parea exact ca un rau, tumultuos si imprevizibil in munti, lin, calm, asezat la ses!
Cat de importanta este potrivirea (chimia) dintre client si coach?
Nu stiu sa raspund la aceasta intrebare. Nu cred că aceasta este intrebarea. Daca imi permiti, eu as intreba ceva de genul: Ce ar fi util sa faca un coach pentru a se potrivi, pentru a creea chimia cu clientul sau?
Raspunsul ar fi: daca s-a ajuns in faza de proces de Coaching atunci tot ce este capabil să facă, tot ce este ecologic, tot ce este in interesul clientului sau, in limita valorilor proprii.
Am mentionat ”faza de proces” adica, dupa ce am convenit sa lucram impreuna. Se prea poate ca sa existe clienti care sa aiba nevoie de Coaching, dar eu sa simt ca nu pot fi compatibila cu persoana respectiva si sa directionez clientul spre un coleg. Din punctul meu de vedere, este foarte important ca in momentul in care ma angajez sa fac tot ce pot eu mai bine. Mi s-a intamplat sa redirectionez persoane pentru ca, din punctul meu de vedere, asteptarea clientului nu era potrivita cu ceea ce as fi putut eu oferi si in acelasi timp contravenea principiilor mele morale. Ma gandesc in acest moment la o situatie puctuala, cand cineva dorea sa il invat ce sa faca ca sa schimbe (a se citi ”manipula”) pe altcineva…
Care este filozofia ta de coaching?
Coaching este un mod de a trai….probabil ca multi dintre coach vor raspunde la fel
Cred cu fermitate, ca in momentul in care ai clar in fata modul in care actionezi, identifici strategiile dupa care functionezi totul poate fi schimbat si racordat cu obiectivele, nu lasa loc judecatilor personale, te poate conduce acolo unde doresti sa ajungi.
Care sunt cele mai importante trei calităti ale unui coach?
Capacitatea de a asculta, capacitatea de a fi langa client pe durata procesului, creativitatea.
Care sunt cele trei sfaturi pe care le-ai da unui coach la inceput de drum?
In decursul timpului, am invatat sa nu dau sfaturi, nici macar daca ele imi sunt cerute. As putea sa-ti spun ce as face ca sa ajung ce sunt astazi: as realiza, de la inceput, ca un foarte bun client pentru a practica sunt chiar eu, mi-as acorda timp pentru parcurgerea unui proces de autocunoastere si introspectie, mi-as dezvoltarea capacitatea de a asculta ce spune celalalt si de a imi folosi intuitia, as face tot posibilul sa invat repede si sarguincios ”just relax, have fun!”
Chiar daca am depasit numarul de trei lucruri pe care le-as sugera as mai adauga alocarea unui timp special povestilor: pe măsură ce lucrez, constat ca din ce in ce mai mult simt nevoia sa caut tot felul de povestioare cu talc…
Povesteste pe scurt despre un client al tau care a obţinut rezultate extraordinare in urma sesiunilor de coaching.
Ce intelegi prin rezultate extraordinare? Ai atins o zona importanta pe care as dori sa o subliniez. Stii la fel de bine ca si mine, ca exista sedinte reusite numai daca esti acolo pentru client, pentru ca el sa exploreze un subiect care ii ocupa mintea. Exista perceptia ca se poate apela la sedintele de coaching daca doresti sa rezolvi o situatie. Se poate face coaching si pentru analiza unei situatii punctuale: pur si simplu oferim clientului spatiul pentru a explora situatia cu care se confrunta. In urma intalnirilor persoana poate sa faca sau nu o schimbare, poate sa solicite un alt numar de sedinte pentru a lua o decizie.
Daca doresti un exemplu care m-a impresionat este cel al unui sportiv, campion national, multiplu medaliat olimpic care la un moment dat se afla in fata Campionatelor Mondiale si se simtea blocat, era nemultumit de rezultatele obtinute in antrenamente, simtea ca nu progreseaza. L-am intrebat care animalul preferat si care ar putea fi asemanarile dintre ce facea el si animalul respectiv. Raspunsul a fost ”Pantera” pentru ca apoi, de aici sa-si construieasca foarte simplu propria strategie. Rezultatul din finala Campionatelor Mondiale a fost ca si-a imaginat ca este ca o pantera tanara, dornica sa obtina prada si a ajuns pe locul II, foarte aproape de prima pozitie, cu un rezultat de record personal si cu progres semnificativ.
O situatie care m-a impresionat a fost cea a unui manager care ajunsese intr-un sindrom de ”burn-out” – detalii despre acest sindrom pe: https://www.medicinasportiva.ro/dr.drosescu/ro_2010/Sindromul%20burn-out%20oboseala%20cronica.html
Dupa ce si-a constientizat strategiile dupa care actiona a plecat de la firma in care activase timp de 9 ani, si-a construit propria afacere, in conditiile actuale ale pietii, a ajuns pe profit dupa un an si jumatate de la inceputul afacerii – lucreaza in vanzari.
Care sunt criteriile de selectie a unui coach pe care le-ai recomanda unui potential client, atunci cand isi cauta un coach cu care sa lucreze?
Ideea acestui proiect pe care il dezvolti tu este una minunata si utila. Alegerea unei persoane sau alta depinde de fiecare in parte. Depinde foarte mult de formarile pe care le are, de cand practica, de varsta pe care o are. Eu folosesc foarte mult intuitia in alegerile pe care le am de facut…ma uit pe o informatie, sunt atenta la ce simt, ma uit la persoana respectiva, daca are poza, iarasi sunt atenta la ce simt, las un pic de timp si apoi, ma decid.
Care este/a fost impactul coachingului in viata ta?
Pentru mine Coaching-ul a devenit un mod de a fi: pe masura ce am ceea ce am invatat viata mea a capatat un cu totul alt sens: in primul rand am gasit bucuria și detasarea de a fi: bucuria ne poate aduce in starea de copil in care lumea este a noastra, ”cerul este limita”, este posibil ori ce ne propunem, stim nativ sa negociem pentru a obtine ce ne dorim, avem umor, avem inocenta intrebarii neintelese, bagajul nostru cognitiv este fara ”nu”, iubim cu pasiune, uitam ceea ce nu ne este util, o luam mereu de la capat cu aceeasi candoare si speranta, suntem dezarmant de directi…..prin detasarea de a fi inteleg ca ne acceptam ca persoane, ca evitam capcana ”alb-negru”, ca pur si simplu gandim fara sa etichetam, ca ne centram asupra noastra ca persoane. Se poate trai frumos si curat, chiar in lumea moderna, aflata in miscare, poate ca tocmai aici este marea provocare adresata creativitatii – gasirea solutiilor de adaptare.
Daca ar fi sa concentrezi tot ceea ce crezi despre coaching intr-un singur cuvant, care ar fi acela?
Simtire – a simti: a simti cat sa asculti clientul, a simti ce simte el, a simti daca este cinstit cu sine sau daca mai este ceva acolo care mai necesita a fi explorat, a simti ce, cat, cum, cand poate primi un client, a simti ce este potrivit sa spui/faci pentru a-l debloca, a simti ce are nevoie intr-un moment anume.
Cum crezi ca va evolua piata de coaching in România, in următorii 3 – 5 ani?
Lucrurile evoleaza cu sau fara voia noastra. Din punctul meu de vedere, este foarte important cum evoluam, noi, ca persoane si ca si coach, care este plus valoarea pe care vom fi capabili sa o aducem, ce vom fi capabili noi sa oferim, cum ne vom rafina instrumentele cu care lucram, cat de performanti vom fi. Eu sunt o optimista, prin definitie asa ca am convingerea ca daca voi gasi ceva prin care sa facem diferenta vom fi pe piata asa cum visam. Acel ceva cred ca este un amestec de etica, deontologie, autoperfectionare, practica, creativitate…