
Interviu cu Carmen Todor – Master Coach
22 aprilie 2013
Interviuri
Seria „Interviu cu un coach” este destinata clientilor care doresc sa-si cunoasca mai bine coachul inainte sa lucreze cu el, coachilor in formare precum si celor care practica deja coachingul in cazul in care doresc sa invete cate ceva din experienta altor coachi.
Va invit acum sa cititi interviul cu Carmen Todor – Master Coach.
Care este citatul tau favorit?
Pentru coaching – „Intotdeauna poti fi mai bun decat credeai”.
Cum ai descoperit coachingul?
Pe vremea cand faceam rezidentiatul in psihiatrie, am ajuns la o formare de NLP. De acolo, spre coaching, a fost doar un pas.
Cat de importanta este potrivirea (chimia) dintre client si coach?
Nu prea cred in „chimie”; un coach matur este motivat sa creeze un bun raport cu clientul sau si sa foloseasca acel stil/tehnica de coaching care i se potriveste cel mai bine acestuia. Desigur, pot exista si exceptii.
Care este filozofia ta de coaching?
Cred ca orice om trebuie sa invete sa isi acceseze resursele, interioare si exterioare si sa le foloseasca intr-un mod cat mai productiv, creativ si placut. Chiar daca gandim mult, nu intotdeauna gandim eficient si nu traim in zona noastra de excelenta; scopul meu in coaching este sa il ajut pe client sa descopere cum propria sa minte ii este cea mai mare resursa si cum totul devine posibil in momentul in care isi da voie sa isi schimbe perspectiva asupra sa, asupra celorlalti sau asupra unei situatii anume. Restul – sentimente, comportamente, succese – va veni de la sine.
Care sunt cele mai importante trei calităti ale unui coach?
Inteligenta, energia pozitiva si creativitatea.
Care sunt cele trei sfaturi pe care le-ai da unui coach la inceput de drum?
Sa studieze cat mai mult si sa inceapa „cu binisorul”, luandu-si timp pentru a castiga experienta si a dobandi siguranta in lucru si eficienta. Abia apoi sa treaca la marketing.
Care sunt criteriile de selectie a unui coach pe care le-ai recomanda unui potential client, atunci cand isi cauta un coach cu care sa lucreze?
Sa stea de vorba cu coachul, personal; atunci va avea suficiente criterii dupa care sa poata decide.
Care este/a fost impactul coachingului in viata ta?
Important si foarte pozitiv, pentru ca mi-a adus o orientare spre obiective, resurse, solutii si performanta, mult optimism si dinamism. Felul in care inveti sa gandesti, prin practica de coaching, este exceptional si cu atat mai necesar, cu cat sistemul educational formal devine tot mai vulnerabil, din acest punct de vedere.
Dacă ar fi sa concentrezi tot ceea ce crezi despre coaching intr-un singur cuvant, care ar fi acela?
Eficienta.
Cum crezi ca va evolua piata de coaching in România, in următorii 3 – 5 ani?
Aceasta e o intrebare destul de grea. Teoretic, pentru a face o predictie, trebuie sa identifici, in momentul prezent, patternuri importante de gandire si comportament; in acest sens, cred ca va trebui sa avem grija sa dam cea mai buna directie de dezvoltare coachingului romanesc:
– seriozitate si profesionalism din partea formatorilor: odata aparut ca profesie, coachingul va trebui sustinut si sper ca vom evita o „ploaie” de cursuri scurte si lipsite de continut, indiferent ca vor fi platite de cursant sau din fonduri europene;
– o foarte buna cooperare intre coachii interni si cei externi unei firme;
– o excelenta informare a publicului larg si, in mod particular, a managerilor cu privire la coachingul autentic si la felul in care orice angajat poate beneficia de pe urma lui – prea des auzim relatari din care reiese ca, in Romania, se fac multe altele sub titulatura de coaching, inclusiv consultanta de management sau vanzari;
– o buna colaborare intre coachii profesionisti, care sper ca vor deveni si mai activi si vor face schimb de informatii sau experienta. Avem, sa recunoastem, o lacuna la capitolul cercetare si literatura de specialitate, in limba romana;
– o „buna practica” in marketing, care ar trebui sa ramana/devina unul onest: cred ca tendintele din ultimul timp ale zonei de marketing, in general – care exagereaza, ca sa nu zicem ca manipuleaza, de-a dreptul – ar trebui evitate de coachi. Un marketing firesc si elegant ne-ar permite sa avem, cu totii, o buna reputatie si o solida incredere a pietei;
– o politica bine gandita a preturilor, cu intelegerea faptului ca economia are regulile sale si comportamentul unora ii influenteaza pe toti; in Romania, de exemplu, dezvoltarea personala aproape ca s-a redus la evenimente gratuite sau seri tematice realizate prin cafenele, in totala contradictie cu amploarea si profunzimea evenimentelor din alte tari europene.
Asadar, avem destul de lucru si depinde de fiecare dintre noi daca vom face din coaching o meserie oarecare sau o profesie nobila si valoroasa.