corina bunescu coach

Meditatie si arta – instrumente practice pentru cresterea calitatii vietii

Author:

20 aprilie 2015 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Coaching,Evenimente

 

Un articol de Corina Bunescu

Foto Anca Tomoroga

 

In cadrul intalnirii Coaching Support Group din 16 aprilie 2015, o initiativa Noble Manhattan Coaching,  am patruns in tainele meditatiei imbinate cu arta alaturi de Daniela Andreescu. O prezenta calda, armonioasa, Daniela este Life Coach, autor, dar si instructor de meditatie si mindfulness.

Asa cum o descrie Daniela in cartea „Acvariul din Ocean”, meditatia este o ”modalitate de a ne familiariza cu propria minte si de a gestiona gandurile, emotiile si actiunile”, de a le „indruma pentru a ajunge la o stare benefica, nu doar a creierului si a mintii ci si a intregului corp”, avand un mai mare control asupra gandurilor care genereaza emotii, urmate de actiune.

In timpul meditatiei,  doar observam gandurile si emotiile asociate acestora, fara a le judeca sau interpreta si ne concentram pe respiratie. Pe masura ce practicam meditatia, reusim sa ne constientizam gandurile si sa le alegem pe cele care ne sunt benefice si in acelasi timp invatam sa ne conectam mai mult la momentul prezent, pentru ca ne imbunatatim atentia. Atunci cand alegem ce ganduri sa repetam , emotiile determinate de acestea vor conduce catre actiuni benefice, care sa ne ajuta sa fim mai echilibrati in relatia cu noi insine si cu cei din jur.

Una din tehnicile de meditatie propuse de Daniela a fost aceea de a ne seta o imagine pozitiva despre noi pe care sa o vizualizam cu ochii inchisi si sa observam ce emotii si ce imagini apar, doar observand, fara sa judecam. Aceasta metoda ne ajuta prin repetitie sa instalam un nou obicei si acest lucru este posibil datorita neuroplasticitatii – acea functie a creierului de a crea noi retele neuronale. De exemplu, daca ne dorim sa fim mai echilibrati si vizualizam constant aceasta imagine cu noi traind deja acea stare, se creeaza o noua retea neuronala si gandul genereaza emotii ca si cum acel lucru este deja trait, cunoscut. Un alt aspect cunoscut despre creier este ca acesta nu face diferenta intre imaginatie si realitate.

Meditatia ne permite astfel sa accesam subconstientul  si sa ne setam acele imagini si ganduri pozitive care sa ne sustina in ceea ce ne dorim sa manifestam in realitatea noastra.

Gandurile repetate constant ne determina realitatea, pentru ca ajungem sa manifestam ceea ce gandim, insa meditatia ne invata sa nu ne identificam cu acestea, ci sa devenim constienti de ele, astfel incat sa le alegem pe cele care ne ajuta.

„Atunci cand nu ne mai imporivim la ceea ce traim, ci doar observam acele trairi fara a le judeca, devenim mai relaxati si vom gasi solutii mai usor” (Daniela Andreescu)

Daniela ne-a inspirat cu expresia „mintea este ca apa”, iar ceea ce consideram noi blocaje sunt niste pietroaie care nu pot impiedica cursul apei. Ce ne propune este sa ne autosugestionam cu afirmatii pozitive, care sa ne permita sa crestem, fara sa ne impiedicam de un gand care ne saboteaza. Totul este legat de credinta, pentru ca repetandu-ne constant ca avem un blocaj, depunem energie si il determinam sa capete putere, sa devina mai predominant decat gandul ca putem indeplini ceea ce ne propunem.

Cum ne ajuta arta in meditatie?

Atunci cand admiram arta, pornim o calatorie in interiorul nostru, catre cunoasterea de sine, avand libertatea de a da frau liber gandurilor si emotiilor pe care doar le observam. Aceasta incursiune ne ajuta sa exersam creativitatea si sa determinam mintea sa fie mai flexibila.

„Alaturi de muzica, dans si poezie, pictura este un limbaj al constiintei”(Daniela Andreescu)

Daniela considera ca indiferent despre ce arta este vorba, sa o creeam fara sa ne propunem o miza, fara a ne gandi la rezultat, ci doar sa ne concentram pe actul creerii in care sa investim toata energia, iar rezultatul va fi mai bun.  Fa lucrurile cu deschidere si curiozitate, asemenea unui copil.

Primul pas pentru o obtine ceea ce ne propunem este sa incetam critica de sine , care este un mecanism neuronal natural pentru ca suntem inclinati catre negativism. De asemenea sa nu ne mai concentram atentia pe comparatia cu ceilati care genereaza din nou critica si duce la scaderea nivelului de energie.

Cum facem asta? Constientizam critica si incetam sa o mai hranim, iar in locul ei alegem un gand util de iubire si armonie. De asemenea, alegerile pe care le facem sa fie un rezultat al combinarii armonioase din inima si minte.

Prin imbinarea meditatiei cu arta devenim mai constienti , avem o stare mentala echilibrata si mai multa libertate interioara.

De ce sa practicam meditatia?

Ajuta la o mai bună capacitate de concentrare, chiar şi după terminarea exerciţiului si la reducerea stresului. Apoi, meditaţia ajută la scăderea nivelului de anxietate deoarece slabeste legaturile neuronale. Mai exact, slabirea legăturilor neuronale ne ajută sa ne detasam emotional de ceea ce ni se întâmpla şi să reactionăm rational la evenimentele din jur.

Un alt  beneficiu este o capacitate creativă crescuta, iar cei care mediteaza frecvent gasesc solutii mai usor in diverse situatii.

In plus, meditaţia imbunatateste empatia şi compasiunea, dar si memoria.

Meditaţia a fost legată şi de o cantitate mai mare de materie cenuşie în hipocampus şi regiunile frontale din creier, ceea ce presupune stabilitate emoţionala şi sentimente pozitive. Acest aspect conduce şi la îmbătrânirea mai lentă a creierului şi apariţia mai tarzie sau mai rara a afecţiunilor neurologice asociate cu inaintarea in varsta.

 

Un articol de Corina Bunescu

Foto Anca Tomoroga

Comentarii
Close

Leave a Comment



8 + 7 =

Custom Design
x